Hardlopen als medicijn. Runningtherapie iets voor jou?

 

Runningtherapie helpt je om met hardlopen je psychische conditie te verbeteren. Wanneer je bijvoorbeeld last hebt van somberheid, lusteloosheid, stress of andere psychische klachten, dan helpt regelmatig hardlopen om deze klachten structureel te verminderen.

Dit doe je samen met een Runningtherapeut. Deze zorgt ervoor dat het hardlopen rustig wordt opgebouwd en/of aansluit bij jouw doelen en wensen. En natuurlijk staat het (weer) plezier kunnen beleven aan het bewegen voorop.

In de huidige tijd worden we gevraagd en ongevraagd blootgesteld aan allerlei prikkels die door onze hersenen šŸ§  moeten worden verwerkt. Deze prikkels komen vanuit de omgeving en ook vanuit ons lichaam. De hele dag door, staan de hersenen aan om te zorgen dat we onze taken kunnen uitvoeren.

En soms is het zo druk in de bovenkamer dat er overbelasting ontstaat. Dit kan je merken aan veranderende stemmingen (vaker somber, boos, verdrietig, angstig zijn en veel piekeren). Ook kan je vaker lichamelijke klachten hebben, zoals pijnklachten, vermoeidheid en stressgevoelens. Bij mensen die al langer hardlopen kan zich dat uiten in vaak over de eigen grenzen gaan bij het trainen en onnodig vermoeid zijn, blessures krijgen of ervaren dat de prestaties stagneren.

Als dit kort duurt is dit geen enkel probleem en lost je lichaam dit weer vanzelf op. Maar wanneer dit langer duurt is de kans dat de klachten vanzelf tot rust komen steeds minder waarschijnlijk en nemen de bovengenoemde klachten toe of er komen steeds meer andere mentale of lichamelijke klachten bij.

Met Runningtherapie kan je met behulp van hardloopoefeningen deze klachten gaan herkennen en erkennen. En leer je om er beter grip op te krijgen. Je leert welke signalen je lichaam geeft om je te beschermen, denk hierbij aan een ongewilde hoge hartslag of ademhalingsfrequentie. Je leert hoe jij omgaat met stressvolle situaties (negeren, vluchten, vechten of bevriezen). Tijdens de Runningtherapie sessie wordt daarom ook regelmatig gewandeld maar zullen er ook opdrachten zijn waarbij je even stevig aan de slag gaat.

Bij Gloedt, is er geen vast omlijnd programma maar wordt de RunningtherapieĀ  afgestemd op jouw doelen en wensen. Dit bespreken we in een intake gesprek. De voortgang van het Runningtherapie traject wordt regelmatig geĆ«valueerd aan de hand van korte vragenlijsten en tijdens de Runningtherapie sessies.

Algemeen:

  • Intake + bepalen startniveau 60 minuten
  • Runningtherapie sessies duren 60 minuten per keer
  • Er wordt gewerkt met lopen op hartslag, ademhalingsoefeningen en vragenlijsten
  • ReAttach kan als aanvullende kortdurende interventie worden ingezet
  • Het aantal sessies is afhankelijk van het doel en het startniveau
  • Locatie: Geestmerambacht (Langedijk/Alkmaar)
  • Kosten: Runningtherapie kan gedeeltelijk vergoed worden vanuit de ziektekostenverzekering zie ook Tarieven
  • Bij Gloedt is het tevens mogelijk, om Runningtherapie gedeeltelijk vergoed te krijgen vanuit de aanvullende verzekering fysiotherapie.

Meer lezen over Runningtherapie, kijk dan opĀ  Ā  Ā  Ā 

Wil jij Runningtherapie starten? Meld je aan of schrijf je in.

Plan online je afspraak