Hardlopen als medicijn. Runningtherapie iets voor jou?

In de huidige tijd worden we gevraagd maar vooral ook ongevraagd blootgesteld aan allerlei prikkels die door ons denkende brein ūü߆ (NEO cortex) moet worden verwerkt.

Ons brein zit fantastisch in elkaar. We kunnen met ons denkende brein super mooie oplossingen bedenken, handige en slimme producten ontwikkelen, dingen uit het verleden herinneringen en we kunnen ons emotionele brein (verdriet, angst, boosheid)¬† en ons primitieve brein (voor lichamelijk functies als ademhalen, hartslag) be√Įnvloeden (ook gedeeltelijk onderdrukken) met onze gedachtes.

Echter voordat je het weet staat je denkende brein de hele dag aan en kan het in onvoldoende mate de prikkels verwerken. Er komen dan prikkels door vanuit het emotionele brein (verdriet, angst, boosheid) of het primitieve brein (pijn, verhoogde ademhaling en hartslag) omdat het denkende brein deze prikkels nog in onvoldoende mate kan remmen. Uitingen daarvan kunnen zijn dat je vaker boos, verdrietig, angstig bent of bijvoorbeeld meer pijnklachten of hartkloppingen gaat ervaren. Ons brein kan dit heel lang negeren totdat je merkt dat je vaker vastloopt privé en/of op het werk.

De hele dag door staat je denkende brein aan totdat we gaan slapen. Wanneer we slapen herstellen we lichamelijk (in de diepe slaap) en mentaal (in de droomslaap). Voor veel mensen met een overactief brein is slapen lastig. Het brein is niet meer gewend of vindt het lastig om terug te schakelen naar een rustiger tempo. En zo ontstaat er een vicieuze cirkel. Dit patroon kan je zelf doorbreken door overdag actief te zijn door veel te bewegen en overdag een aantal keren je brein te laten terug schakelen (ademhalings- of ontspanningsoefeningen doen, uit het raam staren en bewegen liefst buiten).

Veel mensen hoor ik vaak zeggen dat ze wel regelmatig wandelen. Dit is natuurlijk altijd een goede activiteit. Het verschil met hardlopen is echter dat je je denkende brein even uitzet. Je kunt namelijk niet goed denken bij het hardlopen, hoe fijn is dat!! Daarnaast wordt je er lichamelijk extra vermoeid van zodat je beter kunt slapen en je oefent je lichaam om lichamelijke- en emotionele klachten gecontroleerd te be√Įnvloeden.

Kern van de Runningtherapie is dus het gebruik van hardlopen om de psychische conditie te verbeteren. Wanneer je bijvoorbeeld last hebt van somberheid, lusteloosheid, stress of andere psychische klachten, dan helpt regelmatig (hard-)lopen om deze klachten structureel te verminderen.

Het zeer rustig opbouwen is kenmerkend voor Runningtherapie. Het plezier beleven aan het bewegen staat voorop.

Meer lezen over Runningtherapie kijk ook op     

Programma:

  • Intake + bepalen startniveau 60-90 minuten
  • Runningtherapie sessies 60 minuten per keer
  • Aantal keren is afhankelijk van het doel en het startniveau
  • Prijs afhankelijk van het aantal deelnemers

Runningtherapie starten?

Meld je aan of schrijf je in.

Plan online je afspraak